Jasmina Cehnar
23.5.2020

Tadej Toš: O diagnozi fukjenitisa

Tadej Toš: O diagnozi fukjenitisa
Sašo Bizjak Občinstvo po dva ali štiri osebe je bilo razpršeno po dvorani Narodnega doma, ki sicer sprejme 300 ljudi.
Popularno

Prva predstava po karanteni: O genezi norosti, ki jo je rodil koronavirus, ali, prosto po Tošu, diagnoza fukjenitis.

Bil je smeh, tekle so solze, pa ni šlo za vrnitev v šolo, ampak nekaj veliko boljšega - sploh prvo predstavo, odkar so v Sloveniji pred dvema mescema zaprli gledališča, kine in druge prireditvene prostore, ki s Tadejem Tošem ​ni mogla zgrešiti. Stand-up komiku in igralcu je v skoraj dveh urah brzinskega govorjenja in gestikuliranja v roza rokavicah uspelo nastaviti ogledalo norostim koronačasa nas vseh, tudi oblasti. Je pa mestoma filozofsko razpoloženi Ptujčan ugotovil, da bo kultura ljudem vrnjena zadnja, ker se prav z njeno pomočjo lahko smejemo temu, kar nam je bilo zapovedano.

Namesto gotof razprodan

Prav nenavadno je bilo ozreti se na veliko dvorano Narodnega doma za 300 ljudi, kamor so minuli četrtek spustili 50-erico, ki je sedela v razpršenih skupinah po dva ali štiri. "Če bi pred dvema mesecema imel predstavo s 50 ljudmi, bi mi rekli 'gotof si', danes pa smo r-a-z-p-r-o-d-a-n-i," je s številkami, ki jih zadnja dva meseca ves čas spremljamo, začel tudi Toš in izračunal, da bi moral narediti sto ponovitev, če bi želel nasmejati toliko ljudi, kot jih sprejme veliki oder Festivala Lent oziroma kar dva tisoč, če bi želel na ta način pokriti vse Mariborčane. Nato je poklical fotoreporterje, ki so naredili "fotografijo za zgodovino", občinstvo pa si je za priložnost nadelo maske. Med samo predstavo namreč niso bile obvezne, ta zaščitni ukrep so gledalci morali upoštevati le ob prihodu in odhodu s prizorišča. Nekako tako, kot velja v gostilni, le da je ekipa Narodnega doma budno spremljala, da je vsak obiskovalec v stavbo vstopil posamično oziroma s člani istega gospodinjstva in se razkužil. Toš ni pozabil omeniti, da "se bomo malo razkužili" v vinorodnem okolišu, iz katerega prihaja, pomeni nekaj čisto drugega kot nova realnost, zaradi katere se ti po 14 dneh "vžgejo roke".

image
Sašo Bizjak Na ”fotografiji za zgodovino” so si gledalici nadeli maske, nato pa jih spet sneli, saj so bile obvezne le ob prihodu in odhodu iz dovarne.

O virusu, ki napade dušo

V tokratni komediji prostega sloga je Toš v svojem značilnem slogu obdelal koronaabsurde, od mrzličnega kupovanja toaletnega papirja, nelogičnih vladnih ukrepov, nabav ventilatorjev in mask do družbene psihoze in štajerske varde, pa do tega, da je brisanje nosu danes pogumno dejanje. "Nam je bilo jasno, zakaj so Italijani padali. Oni živijo drugače, imajo velike družine in se, 'cara mia', nonstop nekaj lupčkajo ... Slovensko družinsko kosilo pa zgleda tak, da najprej rečeš: 'Če oni pridejo, mi ne bomo'," je komik med drugim pojasnil, zakaj so pred začetkom epidemije mnogi gojili odnos, češ, "kaj te bo toti virus".

Najbolj pa je vžgal povzetek, da je med koronavirusom marsikdo izgubil zdravo pamet. "Imaš tudi virus, ki napade dušo. To je fukjenitis. Za enim koronavirusom zadaj vedno hodi deset fukjenitisov," je ugotavljal, da prej ni vedel, da je toliko ljudi ne trčenih, butastih ali norih, ker to po mnenju Toša ni dovolj povedna beseda, ampak "fukjenih". In sam na veliko razširil še en virus - virus smeha, ki je po njegovem ključen za premagovanje teh represivnih časov.

image
Sašo Bizjak

Po koncu nastopa je Tadej Toš priznal, da je bil zaskrbljen, ali je 50 ljudi v tako velikem prostoru dovolj, da preskoči iskra sicer nalezljivega smeha: "Lepo je na odru in v dvorani občutiti, da si med seboj zaupamo in da obstaja velika potreba po druženju, humorju in optimizmu, da je lahko jutri boljše, lepše in bolj zdravo. K zdravju ne sodi le zdravje v telesu, ampak tudi zdravje v človekovi notranjosti, kar nam kulturne prireditve in druženja omogočajo," je še povedal.

image
Sašo Bizjak Maribor - Narodni dom - Tadej Toš - koronavirus - Avtor: Sašo Bizjak

Smeh je še vedno med nami

Enake sentimente je delilo občinstvo. "Super, enkratno, neponovljivo. Tošu vedno uspe na smešen način prikazati (žalostno) resnico. Prav fino je spet priti med ljudi po dolgem času in videti, da ni tako hudo in da je smeh še vedno med nami," je izpostavila ena od gledalk, Mojca Lovec.

Ponovitve komedije, ki je nekakšen večdnevni uvod v Festival Lent, so razprodane, a priložnosti za tiste, ki želijo slišati Toševo genezo koronanorosti, bo gotovo še dovolj. Že 30. maja pa štafeto smeha v Narodnem domu, kjer so sicer startali tudi z drugimi kulturnimi prireditvami, prevzema Matjaž Javšnik.